Dragon Ball Z
1- Saiyans Saga: Epi 1-35 “No Fillers” Finale
قبل ما بس ما نخوض في أي حديث تحليلي عن المسلسل حابب أقول حاجة صغيرة .. أنا ليه بأتفرج علي المسلسل دلوقتي تاني رغم أني شوفته من حوالي 17 سنة فاتوا؟
لـ4 أسباب أساسية .. أولاً لأني شفت المسلسل ناقص زمان .. يا ناقص حلقات يا ناقص فصول وده لأسباب مختلفة منها عوامل الزمن .. وقتها كنت في إعدادي وكانت الدروس المذاكرة بيمنعوني من مشاهدة المسلسل ع التلفزيون بشكل منتظم ده غير أني قفزت للأمام في الأحداث لما بعد كدة دخلنا في عصر الأنترنت لأني كنت مستعجل وعايز أعرف أيه اللي ح يحصل بعد كدة .. وقتها أساساً ما كانتش فكرة التحميل منتشرة والسرعات كانت أسـوأ مما أي حد يتخيل .. كانت أقصي سرعة في مصر نص ميجا وأساساً كان لسة البلوراي ما ظهرش وقتها ولا أنتشر .. فكانت مشاهدة المسلسل بالشكل ده وقتها بطولة
ثانياً لأني باحب السلسلة بشكل لا يوصف وتعتبر من الأعمال اللي أثرت فيا بشكل كبير وفي ذوقي وشخصيتي بشكل عامر .. وده يدخلني علي ثالثاً .. دايماً لما تحب شئ لازم تنقده وتجدد علاقتك بيه وتحطه علي الميزان عشان علاقتك بيه تبقي واقعية وعقلانية .. أنا شوفت علاقتي بالمسلسل كانت عاطفية أكتر ومتعلقة بالنوستالجيا .. وده طبيعي لأن أكيد كطفل مكنتش ح أقدر أحكم عليه ولا أنقده بشكل ناضج عكس دلوقتي .. ولذلك قولت لازم نضعه في الغربال مش بس عشان أجدد علاقتي بيه كمان عشان أقدر أقيمه وسط المستجدات اللي طرأت علي الفن حالياً والأعمال الحديثة وبنظره هذا العصر .. رابعاً ويمكن ده سبب مش مهم أوي بس وجب ذكره وهو الرد علي العـبـط اللي بيقولوا بعض المحدثين يعني عن أن الأعمال القديمة كان رديـئـة وأن الوضع الحالي أفضل .. مش كدة والله خالص يا شباب بل مش عاوز أقول أن العكس صحيح .. ما علينا يعني
تجربة أنك تتفرج علي دراجون بول زد بعد الإنتهاء من الجزء الأول بعيداً عن أنها ممتعة كمان بتخليك تشوف القصة من منظور جديد وتشوف فيها أبعاد يمكن غابت عن اللي شاف زد علي طول
الجزء الأول كله بيدور حولين أسطورة "جوكو" الولد ذو القدرات الهائلة غير المبررة وذو القلب الطيب اللي أنحيازه للخير وحبه للقتال والمنافسة بيدفعوه دائماً نحو الأمام للتطور لدرجة بتصل أنه بيبقي مرشح أنه يبقي "إله" في نهاية الجزء لكنه بيرفض .. في المقابل بنشوف شخصية "بيكولو" التجسيد الحي للشر وذو القدرات الفريدة من نوعها .. وعلي الطرف الأخر بنشوف أصدقاء جوكو "كيريلين، يامتشا، تين، تشاوزو" اللي بيحاولوا يجاروه في القوة لكنه بيسبقهم دايماً .. حلو الكلام .. تمام أوي .. الجزء بينتهي بإرساء حقائق لكن من غير ما يكشف أي شئ أو يشرح أي شئ .. بمعني أحنا بقينا عارفين أن جوكو وبيكولو الأقوي .. لكن ليه والقوة دي مصدرها أيه ده ما أتشرحش .. وده كان مهم لأنه ده الخيط اللي ح يمتد عشان تتبني عليه الأحداث الأولي من الجزء التاني
قولنا أن جوكو وبيكولو هما الأقوي .. واحد طيب والتاني شرير .. تمام؟ .. طيب ما تيجي أضرب ثوابتك شوية وأقولك أنهم مش الأقوي .. لا وتعالي كمان أقولك أن الموضوع مش زي ما أنت فاهم .. وأن الطيب مش طيب في المطلق والشرير أساساً مش شرير؟ .. يعني أيه؟ وأزاي؟
الأجابة هي شخصية "راديتس" .. أخو كوجو –أو كاكاروتو- الأكبر .. الرجل اللي بيجي يقلب الموازين .. أول شئ بيقلبه أنه بيشرح الجزء اللي غاب خالص عن الشرح في الجزء الأول وهو جذور جوكو .. وبنعرف منه أن جوكو زي ما تم الإشارة بخبث قبل كدة كائن فضائي بينتمي متقدمة علمياً من المقاتلين أسمهم السايانز .. وأنه كان جاي الأرض عشان يدمرها وهو طفل
صدمة مدوية .. أنا شخصياً فاكر لما شوفت الحلقة دي أول مرة دماغي لفت .. طبعاً باين أوي أن القصة متأثرة بقصة "سوبرمان" بس جايباها بشكل عكسي كعادة السلسلة اللي تقريباً ما سابتش حاجة مشهورة ما سخرتش منها أو قلبتها ... لكن خلينا هنا نركز علي حاجة .. أيه أهمية الحدث ده بالذات أنه يتقدم في البداية؟
في رأيي الحدث ليه أكتر من أهمية .. منها أنك تشعلل الدراما وتلعب بأعصاب الجمهور وتخليه يشك في كل الثوابت اللي بنتها له في البداية .. علي الناحية التانية ده كانت بداية لتغير تيمة وشكل المسلسل من السخرية والكوميديا للجدية والظلامية والعنف واللي ح تزداد حدتها مع الوقت بالذات بعد الموت الدرامي لجوكو في الحلقة الرابعة .. ثم أنت بتعيد بناء القاعدة اللي بنيت عليها المسلسل من جديد فالسلسلة تحولت من إكتشاف قوي وموهبة كوغو لتطور جوكو ورفاقه لمواكبة التحديات والمخاطر اللي بيواجهوها .. للأمانة كل تيمة في دول كانت موجودة قبل كدة بس واحدة فيهم صوتها علي عن التانية
البداية برضو بنت للتطور كبير اللي ح يحصل لشخصية بيكولو .. كان مهم أن المؤلف يؤكد علي بيكولو مش مجرد إستنساخ لأبوه "كينج بيكولو" بل شخصية أقوي ومستقلة عنه تماماً .. جزء مهم من الإستقلال ده بان في التحول اللي حصله نفسياً من شخص قاسي وشرير لشخص نبيل .. الحتة دي مهمة أوي في رأيي .. هنا المؤلف "تورياما" بيؤكد معني مهم جداً وهو أنه مفيش خير مطلق ولا شر مطلق .. وشوفنا جوكو الطيب أزاي أتضح أنه ليه جذور شريرة بينما بيكولو الشرير بنشوفه وهو بيعتني بجوهان وبيضحي بحياته لحمايته .. المؤلف بيؤكد علي حقيقة أن الشر والخير إختيار مش غريزة وإلي الأختيار هما ظروف بيتحط فيها كل شخص .. قالها بيكولو لجوهان أنه ضحي بحياته عشانه لأنه أول حد ما أتعامل معاه بود وما خافش منه .. يمكن لو كان بيكولو نشئ في ظروف شبيهة بجوكو كان مصيره أختلف تماماً .. ودي نقطة مهمة تودينا للشخصية الأكثر أهمية في الفصل ده .. فيجيتا
باين أوي في البداية أن المؤلف مكنش مهتم أوي بشخصية فيجيتا –باين من الرسم تحديداً- ويبدو أنه كان ح يموت في البداية .. لكن لسبب ما غير رأيه وأبتدي يضيف له تفاصيل وعمق ويهتم بتصميمه .. برضو يمكن لحد نهاية الفصل حسيت مكنش قادر يحدد هو ح يعمل بيه أيه بالظبط بس علي الأقل كان حاسس أنه يستحق يستمر .. وكان أعظم قرار خده الرجل الحقيقة
فيجيتا تكرار لفكرة بيكولو لكن من منظور تاني .. برضو أزمة النشأة والظروف اللي بتخليك شرير رغم عن أنفك .. لكن متضاف عليها حاجة كمان وهو الغرور الناتج عن إعتقادك أنك مميز اللي بيخليك دايماً بتعامل الأخرين بإحتقار تشعر أنه مستحق .. حتي تصطدم بحقيقة أن تميزك ده وهم وأنك قدامك كتيييير علي ما تبقي متميز بالشكل الحقيقي اللي متصوره
فيجيتا وجد في المسلسل عشان يبقي المنافس المباشر لجوكو اللي بيكسر الفكرة المملة بتاعة أن جوكو هو دايماً الحل الوحيد لأي أزمة .. جوهان كان أحد أبواب الخروج من النمطية دي بس مكنش مناسب أنه يبقي منافس لجوكو نظراً لسنه ولأن تطوره ح ياخد وقت طويل فكان لازم يبقي في شخص يثري الدراما والمنافسة ويبقي خطر دائم بيتهدد البطل بعيد عن الأخطار المعتادة .. فكان فيجيتا هو الأختيار المناسب .. الأمير الباحث عن ملكه الضائع والواهم بأنه أفضل محارب في جنسه اللي بيصطدم بحقيقة انه مش الأفضل وأن في مقاتل "اقل منه في الدرجة" تغلب عليه وفاقه في القوة .. وهو ما يشعل الصراع بينهم اللي ح يؤدي بشكل مباشر لتطور الشخصيتين مع الوقت
مش دايماً جوكو هو الحل الوحيد ودائماً هناك من يقاربه في القوة اللي بيسانده بيقف إلي جانبه في وجه الأخطار وبينافسه .. وده أهميته بانت أوي مع نهاية الفصل ده .. لأن فارق القوة بين جوكو ورفاقه بقي كبير أوي وبقي صعب عليهم يحصلوه .. فكان لازم يبقي في حد قادر يحصله أو يتفوق عليه عشان الدراما تشتعل أكتر
طبعاً الفصل في مشاكل كتير منها البلوت هولز أو المغالطات الدرامية .. زي سبب فناء السايانز والدافع وراء بحث فيجيتا والسايانز عن جوكو ثم الدراجون بولز .. ده كله مرجعه لأن الكاتب بيبقي حاطط تصور للقصة وبعدين بيغير رأيه وأحياناً لأنه بيسد بعض الفجوات غير المنطقية في القصة .. هي مشكلة المسلسل بيعاني منها بشكل عام بس أنا ما بأقفش عندها كتير وبأعذرهم بصراحة لأنها سلسلة كبيرة وشهيرة ومعمولة تحت ضغط أستديدوهات الإنتاج والناشرين فده بيخلي الكتابة مستعجلة ومطلوب أنها تبقي سريعة وعلي مدي طويل وهو ما يسبب كل هذة الأزمات ... أنها الرأسمالية يا سادة
لكن المجمل جميل جداً .. تقريباً ده والفصل اللي بعده –فصل ناميك/فريزا- من أعظم فصول الشونين أكشن في التاريخ وأسس لكتير من أنماط وقوالب الشونين فيما بعد
وعند هذة النقطة يتوقف قطار رحلتنا مع دراجون بول إلي حين العودة إليه في المستقبل إن شاء الله .. تحياتي
#Anime
تعليقات
إرسال تعليق