Sailor Moon
S1, Epi 1-46 “No Filler” Finale
يمكن مفيش رحلة نحو هدف معين ما بيكونش فيها محطات رئيسية لازم الواحد يقف عندها ويتعاطي معاها ويتأملها .. بالذات لو كانت هي مش مجرد نقطة وقوف بل محور ونقطة تحول ومنبع تأثيره أمتد طويلاً
ده يمكن اللي أقدر أقوله علي رحلتي مع الأنمي وتوقفي عند نقطة فيه وهي سلسلة "سايلر مون" .. يمكن هنا في العالم العربي سايلر مون ما أتعرفش غير متأخر مع إنتشار الأنترنت تحديداً ومعاه إنتشار الأنمي وتوسع مجتمع الفانز والأوتاوكوز .. لكن مع بعض الدعبسة والبحث عبر الإنترنت وشظايا من ذكريات الطفولة في التسعينات .. بتكتشف أنه ذو شعبية طاغية سواء في اليابان أو في أمريكا وأوروبا .. كان حتي بعض المنتوجات بتاعة المسلسل بتوصل هنا مصر بس طبعاً من غير ما حد يعرف أي معلومة عن المسلسل
ويمكن أنا مستغرب أن سبيبس تون ومركز الزهرة ما سعوش لدبلجته رغم شعبيته الكبيرة .. بس يمكن لإعتبارات محافظة شوية ما فضلوش أنهم يدبلجوه للعربية
يمكن مش بس الشعبية كانت السبب في أني أبدأ معاه .. كمان التأثير زي ما أشرت في البداية .. في التأريخ لفن الأنمي بيعتبر سايلر مون عمل محوري ومؤثر في أعمال الـ"شوجو" –المقابل النسائي للشونين- الدراما الشبابية والأكشن .. فهو بيعتبر من الأعمال الرائدة في حتة الإرتكاز علي البطولة النسائية بعيد عن قوالب الدراما والرومانسية التقليدية اللي المرأة فيها يا ضحية يا مضحية يا بتصارع الأقدار .. لا دي بطلة وذات قدرات خاصة تقدر تغير الواقع وتدافع عن المستضعفين زيها زي الرجل وأكثر
يمكن أنا شخصياً بأرجع ظهور اللون ده وقتها نظراً للتطور الضخم اللي حصل علي الضفة الأخري في الـ"شونين" في الثمانينيات وتبلور فكرة البطل اللي بيتطور بشكل دائم وبيتصدي للشر عبر المثابرة والتعاون وأنه بيدأ ضعيف لكنه بينتصر في النهاية بالجهد والصداقة والتعاون والرغبة الحثيثة في التغيير وبناء عالم أفضل .. ده كان رد فعل لده .. زي ما في بطل ذكر في بطلة أنثي .. بالذات أن في إتهام دائم للشونين لحد الأن بإهمال الشخصيات النسائية وتعمد وصمها بالضعف وأنها بتيجي في المرتبة الثانية بعد البطولة الذكورية .. فكان ده رد فعل لده وكان قوي الحقيقة .. رغم أني بأشوف أن المسلسل متأثر بالثقافة الذكورية نوعاً ما .. بس ده موضوع ممكن نتكلم فيه بعدين
يمكن اللي مخليني بأؤمن بأن اللون ده كان رد فعل علي تطور الشونين بنية وشكل المسلسل نفسه بالذات الشخصيات الرئيسية وشكل الصراع وسردية المسلسل ... أي حد متفرج كويس علي مسلسلات الحقبة دي ح يلاحظ تأثر المسلسل بأعمال "شونين" كتير من اللي سبقته .. تحديداً أتنين من الكبار ذوي الشعبية الطاغية وقتها .. "دراجون بول" و"سان سيا" .. يمكن تأثير سانت سيا أكبر بالذات في شكل الصراع بين الخير وشكل القوي بتاعة الأبطل اللي معتمده علي الأدوات ومرتبطة بالمشاعر وبتراث وماضي سابق بيروثه الأبطال من عصور قديمة أكتر منها قوي داخلية ناتجة عن تدريب زي ما في معظم المسلسلات
لكن تأثير دراجون بول باين أوي في بناء الأبطال وشخصياتهم بالذات "أوساجي" .. الشخصية الرئيسية .. بروحها المرحة وتصرفاتها الحمقاء وقدرتها غير طبيعية علي إكتساب الأصدقاء .. هي مزيج من كوجو وبولما .. واخده من جوكو الجانب الساذج والطيب ومن بولما النفعية والخوف والرغبة العاطفية الجياشة
عشان ما أسرحش كتير في الكلام عن المسلسل بشكل عام وجذوره يمكن خليني أركز علي الموسم ده .. في ظني ده غالباً ح يبقي أقل المواسم جودة .. أقرب للـ"بايلوت" .. موسم تجريبي لو نجح السلسلة ح تستمر لو ما نجحش ح يكتفوا بيه وشكراً علي كدة .. حي ده باين أوي في أخر حلقة اللي نقدر نقول كان فيها خاتمة مثالية أوي للسلسلة كلها وفيها برضو إشارة لطيفة لأن القصة لسة ما أنتهتش .. بس من الجيد أنهم خدوا قرار بإستمرار القصة لآنها تستحق الحقيقة
طيب ليه ده يعتبر أقل موسم غالباً؟
لأنه ببساطة بدائي أوي سواء في تتابع الأحداث أو الحبكة أو حتي القصة .. هي قصته جيدة ومكتوبة كويس كقصة لكن كدراما فيها بعض المشاكل وتطور وتتابع الأحداث من حلقة لحلقة في سقطات خلت المسلسل أقل إتزاناً .. كمان تداخل الفيلرات مع الأحداث الرئيسية عمل شوية ربكة بالذات لحد زيي بيفوت الفيلرات ففجأة شخصيات تختفي وفجأة أحداث وتطورات تحصل مش فاهم جت أزاي فاقول يمكن دي فيلر أساساً .. بس أهي ماشية ... يمكن بالذات مع إقتراب النهاية القصة بقت منتظمة ومتماسكة أكتر لكن في النص الواحد كان حاسس بعدم إتزان شوية
كمان الصراع هنا بسيط خالص ومش معقد ويمكن دي ميزة مش عيب .. بس عند درجة معينة .. أنا حبيت أوي فكرة ان القصة مفيهاش اي فذلكة ولا تفاصيل تلخبط .. القصة بظهور الشخصيات بالتتابع بالماضي والفلاش باك وطبيعة الصراع والعلاقة مع الأشرار كله كان واضح ومفيهوش تعقيد ومش محتاج مجهود .. لكن في تطور الأحداث بالذات نهايات الأشرار كانت البساطة زايدة عن الحد شوية لكن يمكن أتظبطت حبة في النهاية بالذات أنها كانت متداخلة مع دراما مكتوبة بشكل جيد ومقنعة
وده يمكن من الجوانب اللي حبيتها أوي في المسلسل ومخلياني حابب أكمله هي فكرة الدراما وعلاقتها بالواقع .. عالم "سايلر مون" تعبير فانتازي عن مخاوف وطموحات وتحديات المرأة في المجتمع وقتها ويمكن لحد الأن .. يمكن ده أنا لاحظته من حاجتين .. تكرر مسائل زي الإختطاف والتلاعب بمشاعر البنات وقصص الحب المعقدة في المسلسل علي مدي حلقاته .. الكاتبة في رأيي كانت بتحكي عن مخاوفها وطموحاتها كشابة وقتها ومن وراءها جيل بيتشارك معاها في نفس الواقع .. مخاوفها من العالم وحاجات زي إستغلال المرأة والعنف ضد .. موقفها من المشاعر والرومانسية والبحث عن شريك .. دي بالذات في رأيي كانت مسألة ذاتية أوي بالذات أن من المعروف أنها وقت نشر وكتابة السلسلة دي كانت المؤلفة "ناوكو تاكويتشي" بتبدأ علاقتها بـ"يوشيهيرو توغاشي" –مؤلف هانتر ويويو هاكاشو- اللي أصبح زوجها فيما بعد والمعروف بانه شخص غير مستقر وتصرفاته غير طبيعية
كذلك طموحاتها وتطلعات جيلها حولين وضع المرأة في المجتمع والحياة بشكل عام .. يمكن ده من جوانب القوة اللي مخلياني متعلق أوي بالمسلسل
لكن لو في عامل أساسي مخليني فعلاً حابب المسلسل بجد .. فهو الرسم والشغل الخرافي في مزج وتناسق الألوان واللي في رأيي كان سابق لعصره أوي .. بالذات إستخدام ألوان زي الوردي والأزرق والأصفر في معظم مشاهد ولوحات العمل اللي مدي إحساس الأنوثة العذراء والأحلام البريئة اللي بتعكس طبيعة شخصيات العمل
يمكن حاجة أخيرة من الحاجات اللي شدتني للمسلسل جرأته في تناول الرومانسية المثلية بشكل خالي من الإتهام وفي إحترام تام وتوقير لرغبات وميول كل فرد .. يمكن ده ح يزيد علي حد علمي في المواسم الجاية وده محمسني أكتر لأن ده وقتها في الإعلام بشكل عام كان خطاب مش طبيعي وغير مرحب بيه .. هو يمكن متلائم مع الخطاب العصري ويمكن عشان كدة كتير من المدونين والمهتمين بالحقوق المدنية بيشوفوا في المسلسل ده عمل إيجابي وناضج وتقدمي في نظرته للقضية المثلية
بشكل عام المسلسل جميل جداً .. ومستمرون
تعليقات
إرسال تعليق