Bleach
The Substitute Soul Reaper arc, Epi 1-20 Finale
Soul Society arc, Epi 21-63 Finale
فعلاً من فات قديمه تاه
كان بقالي مدة طويلة نفسي عايز أتفرج علي "بليتش" من أول وجديد وكنت مكسل وشايف يعني مش لازم .. بس كان دايماً جوايا هاجس بيقول أني ح أعيد مشاهدته يوماً ما .. السبب الأساسي في ده كان أني عايز أقيمه من أول وجديد بالذات بعد ما المانجا توقفت والسلسلة خلصت وكمان بناء علي تراكماتي الشخصية ومشاهداتي للكلاسيكيات والإنتقادات اللي أطلعت عليها واللي بتتهم السلسلة أنها الأضعف في الثلاثة الكبار "ناروتو، ون بيس، بليتش"
جت لي الفرصة لما فجئت بان الأم بي سي بتذيع حلقتين منه كل يوم .. بصراحة كانت تجربة جميلة وممتعة للغاية تشكر عليها الأم بي سي الحقيقة يعني .. تألق كالعادة والجودة كانت خرافية الحقيقة
بعيداً عن الإنتقادت والقصص دي كلها ورغم أني أراء الناس اللي طرحوها مهمة وعلي عيني وعلي راسي الا أني هنا ح أحاول انظر للمسلسل بعيد عن أي أراء وإنتقادات وكأني بأتفرج علي لأول مرة .. طبعاً ده صعب بس ح أحاول
مش عارف أبدأ منين بس خليني أمسك بطرف خيط مهم في قصة بليتش وكيفية خروجه للنور ... قيل أن كوبو لما عرض السلسلة لأول مرة علي مجلة شونين جامب قابل رفض قاطع وشديد من المجلة .. كان السبب في الرفض أن المجلة أدعت أن السلسلة ما هي الا إستنساخ لفكرة سلسلة "يو يو هاكاشو" بتاعة توجاشي .. لكن مرت الأيام ولما السلسلة نجحت غيرت المجلة رأيها بقت الناشر بتاعها ... من سنتين أنتهيت من مسلسل "يو يو هاكاشو" وكتبت عنه وعن مدي حبي وإعجابي بيه كسلسلة بتجسد الروح الحقيقة للشونين ... من الملاحظات اللي ما قدرتش أفوتها هو التشابه الكبير اللي بينه وبين بليتش بذات في البداية والنهاية ... البطل في السلسلتين بتحصله حادثة غريبة بناء عليها بيفتح باب صلة بينه وبين عالم الأرواح وبيخوض مغامرة بنتنهي بانه بيبقي مندوب ليهم في الأرض ضد الأرواح الشريرة والشياطين .. حتي شخصية يوسكي شبيهة بشكل كبير بإيتشيجو .. الإتنين طيبين لكن طباعهم حادة وميالين للعنف اللي سببه بيكون مأساة ومشكلة في النشأة .. لغاية ما بيجي الحدث الجلل اللي بيحول حياتههم تماماً وبيخليهم يوظفوا قواهم وطاقتهم لعمل خير .. بعد كدة في الجذور الخاصة بكل شخصية بنلاقي أن الموضوع كبير وأنهم شخصيات ليها وضع خاص ووراثة القوي اللي عندها .. وهي تيمة متكررة في كتير من السلاسل
في المجمل ظني الشخصي أن كوبو كان متأثر بشكل كبير بـ يو يو هاكاشو وأنه حب يعمل سلسلة علي طريقتها وأسلوبها لكن بطريقته الخاصة ويكمل فيها تجربة توغاشي التي لم تكتمل كما يجب ويضع تصور لما كان من الممكن أن تكون عليه لو سارت في الإتجاه الصحيح
الفصل الأول أو خلينا نقول المرحلة الأولي كلها من المسلسل كانت عبارة عن تعريف بالشخصيات والعالم اللي ح تدور فيه المعركة والدراما اللي ح نعيشها بعد كدة .. لو حد لاحظ ح نلاقي كل حلقة أو جزء عبارة عن تعريف بحتة معينة في القصة أو شخصية معينة وحيثياتها ودورها وقواها
يعني الفصل الأول مثلاً كان عبارة عن تعريف بإيتشيجو ودايرته .. أسرته وأصدقاءه ومدينته .. مش أكتر من كدة .. عشان كدة الكاتب ما أهتمش أنه يدينا أي معلومات عن وركيا ولا مجتمع الأرواح ولا حتي أوراهارا طول الحلقات دي غير فالأخر .. يدوب كان بيدي عنهم معلومات علي القد .. لكن التركيز كله كان علي دايرة إيتشيجة .. وده كان لسبب وجيه وهو أنهم ح يبقوا العمود الأساسي اللي ح تتبني عليه أحداث الفصل الثاني
في الفصل التاني أنتقلنا لمجتمع الأرواح وعالم الشينيغامي .. وبدأنا نعرف تفاصيل أكتر عن حياتهم ونظامهم وبنيتهم الإجتماعية ثم تقسيمة السيرتي قلب هذا المجتمع وقوي كل واحد من القادة بتوعه .. وده كله برضو كان إعداد للفصل اللي بعد كدة .. المعركة المحورية اللي ح يبقي فيها حسم ومواجهة مباشرة ما بين الخير وقوي الشر اللي بنعرفها بوضوح في نهاية الفصل ... حتي ده باين في أكتر من معركة من معارك الفصل اللي كتير منها ما شوفناش كل تفاصيلها او أكتفت بإستعراض مقتضب لقوي كل شخصية .. لمحة كدة لكن التفصيل سايبينه لبعد كدة
وده يمكن يرد علي كلام بعض الناس علي أن فصل "الأرانكارو" كان تكرار لنفس تيمات فصل السيرتي .. هي الفكرة أن المؤلف ح يعمل تفصيل بعد إجمال .. فأدي صورة مجملة في الفصلين الأولانيين ثم فصلها بإستفاضة بعدين ... طيب كانت أيه هي التيمات بتاعة الفصلين؟
الفصل الأول كان واخد طريقة رحلة إستكشاف الذات والعالم .. البطل اللي بيعاني من أزمات مختلفة بتحصله حادثة بتغير حياته نهائياً وبتخيله يواجهه أزماته ومخاوفه ويعيد إستكشاف ذاته .. يمكن عشان كدة كان الشرير الأساسي في الحلقات الأولي الهولو اللي قتل أم إيتشيغو .. كان لازم عند حتة معينة البطل يواجهة مخاوفه وينتصر عليها ولو بشكل رمزي .. وده اللي حصل وقتها .. ولذلك لما البطل وصل للمرحلة دي من النضج بدأت المرحلة اللي بعدها وهي المواجهة مع مجتمع الأرواح
يمكن الفصل التاني ده فكرني بتيمتين مهمين أوي .. واحدة سينمائية والتانية في الشونين أنمي .. السينمائية هي تيمة الأفلام السياسية اللي بتدور في عصر الساموراي واللي أنتشرت في الستينيات بشكل كبير وكانت بتوجه أسهم نقدها للمنظومة الإقطاعية وموروثها الثقافي ونظامها القيمي اللي بيستبيح كرامة وروح البشر من إرساء القواعد والقوانين ... إيتشيغو في رحلة لمجتمع الأرواح مكنش مجرد رايح ينقذ صديقته بل كان رايح يواجه مجتمع الأرواح بتكلسه وجموده العقائدي وجاي يثور ضد تقاليدهم الجوفاء .. حتي هو المؤلف حب يأكد علي الحتة دي فعمل مجتمع الأرواح شكلاً وتفصيلاً متطابق مع مجتمع الساموراي وبيستخدم نفسه أساليبه وتقاليده وحتي لغته
التيمة التانية هي "أرك فريزا" .. ودي تيمة متكررة في مسلسلات شونين كتير بدأها دراجون بول في الأساس .. وهي أن مجموعة الأبطال بيخوضوا رحلة لمواجهة تحدي صعب للغاية .. وهما في الطريقة بيتفرقوا ويتشتتوا ويروح كل واحد منهم في سكة عشان يقابل خصم مختلف في سكته .. وفي نهاية بيجتمع كل الأبطال عشان يواجهوا الخطر الأكبر في النهاية وكانت لايقة علي مسار القصة .. فأحنا بنتدرج لحد ما بيصطدم الخير والشر في النهائية
في رأيي ده واحد من أعظم فصول الشونين علي الإطلاق وأحلي فصل في بيلتش .. بداية قوية وحماسية للغاية لواحد من الأعمال اللي ستخلد للأبد
تعليقات
إرسال تعليق