Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
S1, Epi 1-26 Finale
والله الواحد زعلان من نفسه أنه كان عنده فرصة أنه يتابع العظمة دي حلقة بحلقة بس أجلتها لعدم ثقتي في مستواها .. فعلاً كان قرار عاري من الصحة تماما .. بأعترف أمام الجميع أني غلطان الصراحة
خليني أنط علي فكرة مش عايزة تسيبني من ساعة ما تعلقت بهذة التجربة .. وهي أن المسلسل ده لو أستمر علي مستواه اللي قدمه في الموسم الأول ممكن يتحول إلي "دراجون بول" بتاع الحقبة دي .. بس بشرط انه يحافظ علي مستواه .. طبعاً إنتهاء المانجا يخلي برضو طموحات الواحد تنزل شوية .. بس برضو المسلسل يقدر خلال السنين الجاية أنه يعمل حالة زي اللي عملها "هجوم العمالقة" وهو فعلياً أبتدي يعمل ده والمسألة أنعكست بشكل واضح علي إيرادات الفيلم بتاعه في السينما
بس قبل أي شئ خلينا نسأل السؤال المهم .. هو أيه اللي مخلي المسلسل ده عامل الضجة دي كلها؟
أول شئ الستايل والشكل المميز .. ودي يمكن حاجة بيفتقر إليها بعض الأعمال الجديدة أو الواعدة ... أنا فاكر كويس أول مرة شوفت فيها دراجون بول .. من حوالي 20 سنة .. وقتها شوفته مدبلج للغة مش مفهومة .. ما أهتمتش أوي لا للأحداث ولا الكلام بس حبيت الشكل والستايل بتاع الرسم وتصميم الشخصيات وتفاصيلها .. دي يمكن حاجة من الحاجات اللي مخليا مسلسل زي "بليتش" عنده شعبية طاغية لحد الأن رغم كل الإنتقادات اللي بتنهال عليه والكلام علي مشاكله ... الستايل .. أنك لما بتبدأ تتابع الأحداث بتنفصل عن العالم اللي أنت عايشه وبتدخل عالم "جديد" بأشكال ومعايير جديدة حتي ما قبلتهاش قبل كدة في مسلسلات تانية .. التركيبة دي من ألوان ورسم وتصميم وتحريك وإستخدام للسي جي أي .. التوليفة دي مفيش زيها كتير أو خالص ... ده كان مثلاً أحد الأسباب اللي خلتني ما أتشدتش لـ "قبضة النجم الشمالي" وأنا صغير .. الستايل ما شدنيش وقتها .. لكن لما كبرت قدرته أكتر .. طيب ليه؟ عشان السبب التاني
الدراما .. فعلاً كتير بنقابل أعمال مفيهاش لا معارك ولا أكشن بس بتشدنا وبتجبرنا علي أحترامها .. زي "الوحش" كمثال .. السبب بيكون الدراما اللي بتقدمها .. من اول حلقة المسلسل بيدفع بالمأساة اللي ح تحرك كل الأحداث بعد كدة لصدارة المشهد .. وفي وسط المشهد الحالك اللي بتبتدي بيه القصة بنلاقي بصيص نور .. بيكون هو الحافز الأساسي اللي بيدفع القصة للأمام .. رغبة تانجيرو في علاج أخته والطريق الواعر اللي قرر يخوضه عشان يحافظ علي ما تبقي له من عائلته .. مسألة إنسانية جداً مبنية علي علاقة في غاية الرقة .. الدراما اللي بتلعب علي مشاعر المشاهد والأوتار اللي بتحركه من جوا .. وعلي طول الخط المسلسل بيركز علي اللعب الأوتار دي وبيدي مساحة محترمة للدراما وخلفية كل شخصية عشان يغدي القصة أكتر وما تبقاش مسطحة أو قتال بلا منطق
العامل الثالث والأهم في رأيي هو الرسم والتحريك .. الحقيقة من مدة طويلة ما شفتش حاجة بالفخامة دي .. يمكن هو و"جوجوتسو كايسن" و"موب سايكو 100" حالياً بيمثلوا أحسن رسم وتحريك موجودين علي ساحة الشونين في إطار ما شاهدت يعني .. الموضوع فيه طفرة ملحوظة بالنسبة لي بالذات تعوض اللي حصل في الأنميات الكبيرة زي "ناروتو" بالذات في الأركات الأخيرة .. تطور الأدوات والتكنولوجيا مساهم في الطفرة دي مفيش كلام .. بس لازم ندي برضو الصناع حقهم لأنهم قدروا يسخروا الأدوات دي بالشكل الأنسب ... يعني حلقة زي الحلقة 19 مثلاَ هنا لو كانت أتعملت رسم بس أو بأي أسلوب تاني مكنتش ح تطلع بالعبقرية دي
المسلسل كقصة تقليدي وبسيط خالص .. شبه حاجات كتير أنا شوفتها قبل كدة سواء قديمة أو جديدة .. يعني هي هي حبكة "بيرسيرك" مع بعض الإختلافات مثلاً .. وبرضو في شبه كبير من "بليتش" و"هيلسينج" و"ناروتو" ... المقصد يعني هو ما أخترعش حاجة جديدة ..ويمكن تقليديته دي هي أحد أسباب نجاحه
عامة يعني أنا بأراهن علي المسلسل ده بشكل كبير وأصبحت من كبار معجبيه .. وأتمني أنه ما يخيبش ظني فيما هو قادم .. علي الأقل علي مستوي الدراما والأكشن
مستمرون
تعليقات
إرسال تعليق