Hell's Paradise: Jigokuraku S1

 Jigokuraku

S1, Epi 1-13 Finale



في الأسابيع اللي فاتت لفت نظري أوي مصطلح "ثلاثي/ثلاثية الظلام" وهو مسمي أطلقه محبي الأنمي والمانجا عبر الإنترنت -خصوصاً المؤثرون منهم- علي الأعمال الثلاثة (جوسوتسو كايسن، تشينسو مان، جيجوكوراكو) في محاولة لإيجاد مسمي معاصر 
يوازي في الثقل والتأثير مصطلح الثلاثة الكبار والذي أطلق علي قمم الالفية الثلاثة الاشهر (ون بيس، ناروتو، بليتش)

من سنين طويلة والعشاق في حالة ترقب وإنتظار لبزوغ عصر جديد علي قمته يتربع مجموعة من الأعمال بنفس قوة وملحمية الأعمال القديمة تيجي تدشن عصر جديد للشونين أنمي .. شخصياً بأشوف أن الموضوع مش شرط يعني وأن بكل بساطة كل عصر وله أذان فلا الدنيا زي الدنيا وقتها ولا الصناعة والفن نفسه بنفس تفاصيل وحيثيات بتاعة وقتها .. لكن المسمي مقبول بالنسبة لي أوي علي مستويين .. اولاً كإعلان لبداية مرحلة جديدة من تاريخ هذا الفن هي بدأت من فترة طويلة الحقيقة لكن ده بمثابة إعلان حقيقي .. ثانياً هذة الأعمال تستحق التأمل والمتابعة لأن مستواه جيد جداً وفيها تفاصيل وحاجات جديدة تستحق التأريخ .. وعلي رأسها جنة الجحيم

يمكن الحدوتة طويلة شوية في رأيي لكن ممكن نختصرها في نقط سريعة كدة علي أمل أننا ممكن نفردلها مساحة في المستقبل بعد ما الأعمال دي تكون خدت وقتها وأكتملت وتجربتها تبلورت

الفكرة أن في طفرة في الأعمال الحديثة من أواسط العقد الماضي .. الطفرة باينة في جوانب كتير أهمها الحبكة .. الأعمال الحديثة ماشية علي طريقة نحن نبدأ من حيث أنتهي الأخرون .. فمبقاش فيه دلوقتي عمل في الحاجات الحديثة بيستعمل القوالب التقليدية القديمة زي بتاعة دراجون بول وقبضة النجم -الا بعض الحاجات- بل بقي السائد حالياً هو تفكيك البني والقوالب القديمة والسخرية منها في بعض الأحيان وصنع قوالب وأنماط وسرديات جديدة مشبعة بروح العصر .. كمثال في تشينسو مان الكاتب كل مدي بيضرب فكرة البطل النبيل ذو الأهداف السامية أو اللي رحلته ليها غاية كبيرة في مقتل .. أنت عندك بطل حيحان وجربوع عايز بس ياكل ويشرب وينام مع نسوان ويعيش في سلام ولا عنده هدف أكبر ولا غاية ولا مهتم بأي حاجة تانية

علي جانب أخر الأعمال بدون شك بتتأثر بما سبق وأحياناً بتنسخ وده مش عيب .. بس في النسخ والتأثر أصبح الثلاثة الكبار هما نبراس هذة الأعمال .. وتحديداً "بليتش" المتهم طول الوقت أنه أضعفهم وبلا إتجاه وغيرها من الحاجات اللي بأشوفها إفتئات كبير عليه .. الظريف ان الأعمال دي معظمها خد من بليتش عنصر مهم لازال بيعتبر من اهم عيوبه رغم أنه في رأيي نقطة قوة كبيرة وحاجة تخيله مختلف عن أقرانه .. وهو عنصر غياب الغاية أو خلينا نقولها بشكل دقيق أكثر أن البطل معندوش رحلة نحو شئ معين ولا هو عايز يوصل لمستوي ما .. البطل في القالب ده بيبقي شخص عادي فجأة بيلاقي نفسه محطوط في وش المدفع فبيتصرف بناء غريزته الداخلية اللي بيطورها مع التجارب والصدمات .. غاية البطل بيكتشفها مع الوقت وفي وسط الرحلة .. فالمغامرة اشبه بالرحلة الوجودية

هنا في "فردوس الجحيم" بداية القصة قوية للغاية .. الفصل الأول بيحكي عن شخص محدش عارف يقتله ولا هو عارف يسيب نفسه يموت .. حالة غريبة ومعقدة وغير طبيعية .. لكن مع الوقت البطل بيكتشف غايته الحقيقية اللي عشانها بيقرر يعيش وبيرفض الموت .. لكن القصة ما بتتوقفش عند ده .. القصة بتيجي في نهاية الموسم الأول بتصدم المشاهد بحاجة يمكن أنا كنت شاكك فيها من الأول بس مكنتش متخيلها بالطريقة دي .. وهي أن الهدف البطل بيلقي بنفسه في الجحيم عشانه وهو مجرد وهم زُرع في ذهنه 

بصراحة كانت صدمة كبيرة وغير تقليدية .. لكن الكاتب كان طول الوقت بيرمي إشارات ليها علي مدي الحلقات والجدع اللي لقطها في وسط الأحداث

من البداية خالص لو حد لاحظ ان التيمة المسطيرة علي القصة هي رفض المفروض والتمرد علي سلطة الأمر الواقع .. والقوالب اللي  بيتزرع الناس فيها من البداية .. قصة جابيمارو مع قريته وقصة السيافيين كلهم تقريباً مع العرف والتقاليد .. تقريباً كل شخصيات المسلسل اللي مكملة كلها كاسره للعرف وعايشة حالة تحد سواء مع الواقع أو مع نفسها أو مع حتي حدود قوتها والخصوم اللي بتقابلهم وده بيبان بعد كدة مع ظهور الحكماء وأرتفاع سقف التحدي

فكدة القصة عبارة عن ناس بتحاول تسيطر علي ناس وتتحكم في حياتهم ومصيرهم وأخرون يقاومون .. عظيم 

سبيل مهم من سبل السيطرة علي الأخرين بالذين اللي في مرتبة أدني بأي شكل وهو زراعة الوهم وسجن الناس دي جوا سجون لا وجود لها لكنها مسيطرة عليهم ومحجمة حركتهم ومقيدة حريتهم .. في قصة"ساجيري" المسألة دي باينة أوي .. هي بنت في مجتمع بينظر للمرأة علي أنها كائن ضعيف ودرجة تانية ولا يصلح الا للخدمة فقط .. طول مسيرتها اللي شقتها بإختيارها بتواجه طوال الوقت إما تربص الأخرين بيها لمحاولة إثبات أن ست ولا تصلح للسيف والقتل أو بتواجه مخاوفها الداخلية اللي ناجمة عن الأفكار والقيود اللي حجمت عقلها وطول الوقت معيشاها حالة من التشكك في قدراتها ونفسها وخوف من الإقدام علي أي فعل خارج المقرر

الابطال خارجين عن المألوف .. تمام؟ .. أوكيه .. بس مش هما بس .. ده الكاتب كمان خارج عن المألوف

القصة من أول ما أنتقلنا للجزيرة الملعونة دي وهي بتاخد شكل مغامرات ألف ليلة وليلة .. طبعاً التأثر بالتراث الديني للشرق الأقصي باين أوي في الأشكال والمسميات والأفكار .. بس طول الأحداث  أنا شايف روح ألف ليلة وليلة تلوح في الأفق .. من الكائنات العجيبة للأجواء لشكل الجزيرة لغرض الرحلة نفسه كله جو أسطوري كدة بيفكرنا برحلات السندباد 

لكن الكاتب حب يحط تاتش خلي الرحلة مختلفة وفيها إبداع .. وهي حتة أن جانب الشر بيتجسد في الكائنات المقدسة .. يعني الجانب الإلهي في القصة هو الشرير وهي فكرة صادمة وعجيبة

لحد الأن أنا مش فاهم هي طبيعة الجزيرة وهي أيه الغرض من وجودها وليه الإمبراطور بعت الناس دي لهناك .. هل هو بجد عايز إكسير الحياة ولا دي مجرد حجة بينما الرحلة ليها أغراض أخري .. لسة أسئلة كتير ما أتجاوبتش .. وده مخليني مش عارف أدي رأي كامل حولين القصة 

لكن خليني أقول إن طريقة كتابة المسلسل ومنطقه عاجباني جداً علي المستوي الشخصي .. من ناحية الغموض المركب والمعلومات المتشظية المشتتة دي بتعزز الإثارة بشكل كبير .. وكمان الأسلوب الإقصائي في التعامل مع الشخصيات الرئيسية وفكرة أنك تعتاد علي أن الشخصيات اللي بتتعلق بيها ممكن في أي لحظة تتلاشي ده بيزيد من الإثارة والحماس أكتر

فعلاً هي القصة فيها جرأة كبيرة وكل شوية تفاجئك بصدمة أكبر من اللي قبلها تقلب أصلاً رؤيتك للقصة وتخليك تعيد تفكير في ماهية وغرض هذة الرحلة الخطيرة

كنت في بداية عرض المسلسل بأقول أنه متأثر أوي بهانتر ولازلت عند رأيي نوعاً ما .. بس بيتهيألي أظنه يشق طريق خاص به 

عيوب الموسم تتلخص فيه أنه علي الميديا مش واخد الضجة المطلوبة رغم جودة المسلسل .. للأسف ماببا مكنش مهتم أوي بالتسويق ليه زي شينسومان .. ثانياً أخراجياً المسلسل عاني كتير بالذات في مشاهد الأكشن .. كان لازم يخرج بصورة أحسن من كدة .. لكن المطمئن انه الحلقات الأخيرة كانت جودة الرسم والتحريك فيها عالية أوي بشكل يبشر بإن الموسم الجديد ح يبقي أقوي 

شكلي ح أكمل مع المانجا وأمري لله .. مش قادر اوقف هذة العظمة















تعليقات