Dragon Ball Z: Saga 2 - Namek Saga
Epi 36 - 107 "No Fillers" Finale
اول حاجة بتيجي في ذهني وأنا باحاول أستعيد أحداث الأرك الطويل متعدد المراحل ده حتة أن قصته متأثرة كتير بأفلام الويسترن و السباجتي .. تحديداً فكرني بفيلم "الطيب والشرس والشرير" .. رحلة البحث عن الكنز في عالم موحش ومقفر اللي بتقابل فيها شخصيات وقصص مختلفة وكل طرف من أطراف القصة بيدور علي الكنز لغرض مختلف عن الأخرين وكل واحد بيستخدم تكتيكات مختلفة وعنده ميزات عن غيره بيسخرها في سبيل نجاح هذة الرحلة الملحمية .. هو كمان شبه "حدث ذات مرة في الغرب" في حتة الشرير القوي اللي في طرف في القصة عمال يبذل كل جهده وبيخوض الرحلة الصعبة دي عشان في النهاية ينتقم منه .. لله درك يا سيرجي ليون والله
مسألة تأثر الأعمال دي بأيقونات الثقافة العامة في السينما والدراما عادي .. كنت أتكلمت فيما سبق عن تأثر دراجون بول بأفلام الكونغ فو وأزاي هي واخده منها بني شكلية وسردية كتير .. باين أوي في بناء شخصية فريزا .. أنا في الأول كنت ح أتكلم عن الجزء ده وأقول أنه شبه ألعاب الفيديو جيمز اللي بتقابل فيها الوحش الأكبر في أخر الرحلة .. لكن لما فكرت شوية أكتشفت أن الألعاب دي نفسها بالذات القتالية منها متاخدة من أفلام الأكشن وبالذات الكونغ فو .. فكرة البطل اللي بيرمز للخير المطلق ورمز الجد والإجتهاد والموهبة المصقولة بالتدريب والمثابرة في مقابل الشرير الطاغية اللي بيمثل الشر المطلق في أبهي صوره والقوي بشكل مفرط بيديله مساحة أنه يؤذي الأخرين بلا حساب .. الفكرة دي ورحلة لقاءهم اللي بتيجي بالتدريج دي منتمية أوي لسينما الكونغ فو بقيمها المثالية وأسلوبها المباشر الأقرب للطفولي
فريزا مبني بحيث أنه يمثل الشر الأكبر في الكون كله وعشان كدة -وده رأي ناس كتير- كان المفروض ده يا يبقي الفصل الأخير في قصة دراجون بول أو القصة تاخد منحني مختلف بقي .. لكن لما القصة كملت بعد هذا البناء المهيب والشرير المكتوب حلو أوي تحس أن الموضوع بوخ .. حتي تورياما نفسه لما أضغط عليه عشان يعمل الشرير الأكبر في الكون بعد كدة عمله بشكل هزلي "ماجين بوو" وأظن والله أعلم تورياما ما بيحبش الشخصية دي لدرجة أنه لما أستعاد سيطرته علي القصة في دراجون بول سوبر طلعه نكتة وهزقه وكأنه بيسخر من المسئولين سابقاً وضغوطهم عليه وافكارهم اللي اجبروه عليها
فريزا نموذج لكل ما هو شرير ومنحط من وجهة نظر أكيرا تورياما .. عنصري، سفاح، جشع، مصاب بجنون العظمة .. أينعم هو شخصية يبان أنها ظهرت من الفراغ لكنها حقيقي تقيلة .. اولاً تم الإشارة ليه لفظاً قبل يظهر وكانت إشارة مرعبة ملخصها إنه قوة جبارة بتجر وراها جيش جرار لغزو الفضاء .. ثم جاء ظهوره بالتدريج وفض الحجاب عن شخصيته الغامضة والمخيفة لحد ما ظهر بشكل واضح وتجلي في المعركة الأخيرة .. أصلاً قبل ما يظهر قوته حتي في أي معركة أظن أغلب المشاهدين كان عندهم شغف لمعرفة ما يخفيه هذا الكائن المخيف من قوي جبارة .. وهي دي ثمرة البناء القوي والطويل في أي دراما أنها لا تقطع حبل التشويق أبداً بل بتزيده .. وهو شئ ح تفتقده القصة في مراحل لاحقة
القصة في الجزء ده رسخت جوكو كنموذج حي للقيم النبيلة وأصبح كل من حوله في حالة مقارنة معاه تحديداً فيجيتا اللي وجوده وقرار الإبقاء عليه وأنه يبقي شخصية أساسية كان من أكتر القرارات العبقرية في التاريخ وح يأثر مش بس علي القصة بل علي الصناعة كلها لحد يومنا هذا .. الشرير الأمثل في رأيي جنباً إلي جنب مع فرانك كاسل .. شخصية بتبدأ القصة كطرف ثانوي علي هامش جانب الشر لكن بيكتسب أهمية مع مرور الوقت ومع التعمق أكتر في تفاصيل شخصيته وأبعادها لحد ما بيبقي بطل القصة التاني وند البطل الأول .. بيقوم بالدور اللي كان المفروض يقوم بيه بيكولو قبل ما يحصله تحول يخليه يتراجع في الترتيب شوية .. حتي لو حد يلاحظ هما الأتنين جذورهم متشابهة أوي .. الأتنين أبناء رموز كبيرة للشر والاتنين كانوا عايزين يدمروا البشرية في منعطف ما .. حتي في الدوبلاج الأمريكاني اللي كان بيؤدي صوتهم واحد
للأمانة لما رجعت أتفرج للمرة التانية علي أحداث المسلسل أكتشفت انها مش محبوكة أوي زي ما كنت متصور وان الاعمال الحديثة مكتوبة افضل وبشكل أعمق .. رغم ان دراجون بول زد مش عمل سطحي ويمكن تأويله تأويلات مذهلة بس يبقي أنه كلاسيكي وأسلوبه قديم .. فعلاً بني وقوالب الأنمي حتي لو محافظة علي بعض أشكالها لكن من جواها كأفكار وسرد قفزت قفزات كبيرة من وقت إنتاج السلسلة لحد الأن
لكن يبقي دراجون بول زد بيكتسب قيمته الأساسية من كونه عمل مؤسس لا يمكن إهمال دوره
ملحوظة: كتبت هذة الكلمات قبل ساعات من إعلان وفاة العزيز الراحل "أكيرا تورياما" وهو ما سبب لي صدمة يومها لأني كنت أنسج قصيدة في عشق عالم هذا الرجل الساحر .. لروحه السلام والأبدية
تعليقات
إرسال تعليق