How I met your mother
S4, Epi 1-23
أنا بقالي كذا يوم قاعد بأقيم تجربتي مع الموسم ده أو بالأحرى الأربع مواسم اللي فاتوا وواصل لحاله من من الحيرة .. أقول أيه بالظبط؟! .. أنا ح أكتب اللي ح يجي علي بالي واللي يحصل يحصل
كنت أشرت في رؤيتي للموسم الثالث مدي التأثير الكبير لمسلسل ساينفيلد علي أسلوب المسلسل في الكوميديا والمواقف .. لما تأملت شوية الموسم الرابع بتأني شوفت جانب أخر من التأثير يمكن مكنتش أنتبهتله قبل كدة
ساينفيلد في الموسم الرابع أبدع كدة أسلوب جديد مش عارف هل كان أول مرة يتعمل وقتها ولا لا بس هو بقي العادي في معظم السيتكومز بعد كدة .. وهو أن الموسم يبقي أرك أو قصة واحدة بتتحكي علي حلقات ومرحلة بتأثر علي توجه الشخصيات بعد كدة زي في أي دراما عادية .. الموسم في سردية طويلة بتتحكي علي مدي أحداث الموسم وبتوصل لقفلتها مع نهايته في الوسط في سرديات صغيرة ومواقف بتتجدد وتتغير مع كل حلقة
هنا المسلسل أعتمد الأسلوب ده من البداية خالص .. كل موسم يا أما بيركز علي علاقة معينة وتطوراتها علي مدي حلقاته يا عايز يوصل لفكرة معينة وبيسردها علي طول الموسم .. دي بتبقي السردية الأساسية .. في النص بيبقي في حدث أو سردية أو فكرة أو علاقة بتطبخ علي نار هادئة ثم عند نهاية الموسم بيحصل فيها تطور نوعي بيغير مسار الدراما كلها
كمثال في الموسم الرابع السردية الأساسية اللي الموسم بيتمحور حوليها هي أن علي تيد أن ينتظر قدره وما يستعجلش وأن القدر مش خط مستقيم بل علبة مليئة بالمفاجأت .. كل حدث وكل حلقة في الموسم ده بتروح بينا للمعني ده مباشرة أو بشكل غير مباشر .. بس عادة الحلقة الأخيرة أو اللي قبلها بتطرح المعني بشكل صريح ومباشر زي لما ستيلا قالتله قدرك بينتظرك في مكان ما
في نفس الوقت علاقة بارني وروبين كانت عمالة تسخن حتة في حتة من ساعة الحدث الجلل بتاعة نهاية الموسم اللي فات .. لحد ما ح تاكل المشهد بنهاية الموسم بينا حياة تيد ح تتراجع خطوة للوراء درامياً .. في نفس الوقت حياة ليلي ومارشل تجمدت تقريباً حتي إشعار أخر .. بقوا معلقين ع الأحداث لدرجة أن ليلي اختفت كام حلقة ورجعت دون أن يؤثر ذلك علي الدراما
الفكرة في الموسم ده أنه ثري عن الموسم اللي فات ومستقر أكتر .. كل يوم حدث وكل يوم تطور شكل والصدمات فيه كانت كتير .. بس هو الحسنة الأساسية اللي فيه أن قصة تيد وروبين تلاشت نوعاً ما وبقي كل واحد فيهم عنده جديد وداخل في قصة مختلفة .. وده في رأيي ح يحي الدراما شوية .. لأن أصل لو فضلنا ٩ مواسم بنحكي عن قصة واحد سيمب بيدور حولين واحدة توكسيك الناس ح تفطس مننا في النص
عجبني أرك ستيلا ده بكل تفاصيله وفكرني أكتر انا ليه ما باحبش شخصية تيد أو بالأحرى بأكره تصرفاته وقراراته الحمقاء .. بس هو للأمانة عمل حاجة وقال مقولة في الموسم ده خلتني أحترمته جداً لأني بقيت مؤمن بيها مؤخراً
أحياناً الصمت أو عدم قول أي شئ في العلاقات المشتبكة دي وعند الرحيل بيبقي أفضل حل .. لأن الكلام أحياناً بيبقي باب للشر ده غير أنه مش مفيد بالمرة
المجمل أنه موسم رائع كالعادة
S4, Epi 1-23
أنا بقالي كذا يوم قاعد بأقيم تجربتي مع الموسم ده أو بالأحرى الأربع مواسم اللي فاتوا وواصل لحاله من من الحيرة .. أقول أيه بالظبط؟! .. أنا ح أكتب اللي ح يجي علي بالي واللي يحصل يحصل
كنت أشرت في رؤيتي للموسم الثالث مدي التأثير الكبير لمسلسل ساينفيلد علي أسلوب المسلسل في الكوميديا والمواقف .. لما تأملت شوية الموسم الرابع بتأني شوفت جانب أخر من التأثير يمكن مكنتش أنتبهتله قبل كدة
ساينفيلد في الموسم الرابع أبدع كدة أسلوب جديد مش عارف هل كان أول مرة يتعمل وقتها ولا لا بس هو بقي العادي في معظم السيتكومز بعد كدة .. وهو أن الموسم يبقي أرك أو قصة واحدة بتتحكي علي حلقات ومرحلة بتأثر علي توجه الشخصيات بعد كدة زي في أي دراما عادية .. الموسم في سردية طويلة بتتحكي علي مدي أحداث الموسم وبتوصل لقفلتها مع نهايته في الوسط في سرديات صغيرة ومواقف بتتجدد وتتغير مع كل حلقة
هنا المسلسل أعتمد الأسلوب ده من البداية خالص .. كل موسم يا أما بيركز علي علاقة معينة وتطوراتها علي مدي حلقاته يا عايز يوصل لفكرة معينة وبيسردها علي طول الموسم .. دي بتبقي السردية الأساسية .. في النص بيبقي في حدث أو سردية أو فكرة أو علاقة بتطبخ علي نار هادئة ثم عند نهاية الموسم بيحصل فيها تطور نوعي بيغير مسار الدراما كلها
كمثال في الموسم الرابع السردية الأساسية اللي الموسم بيتمحور حوليها هي أن علي تيد أن ينتظر قدره وما يستعجلش وأن القدر مش خط مستقيم بل علبة مليئة بالمفاجأت .. كل حدث وكل حلقة في الموسم ده بتروح بينا للمعني ده مباشرة أو بشكل غير مباشر .. بس عادة الحلقة الأخيرة أو اللي قبلها بتطرح المعني بشكل صريح ومباشر زي لما ستيلا قالتله قدرك بينتظرك في مكان ما
في نفس الوقت علاقة بارني وروبين كانت عمالة تسخن حتة في حتة من ساعة الحدث الجلل بتاعة نهاية الموسم اللي فات .. لحد ما ح تاكل المشهد بنهاية الموسم بينا حياة تيد ح تتراجع خطوة للوراء درامياً .. في نفس الوقت حياة ليلي ومارشل تجمدت تقريباً حتي إشعار أخر .. بقوا معلقين ع الأحداث لدرجة أن ليلي اختفت كام حلقة ورجعت دون أن يؤثر ذلك علي الدراما
الفكرة في الموسم ده أنه ثري عن الموسم اللي فات ومستقر أكتر .. كل يوم حدث وكل يوم تطور شكل والصدمات فيه كانت كتير .. بس هو الحسنة الأساسية اللي فيه أن قصة تيد وروبين تلاشت نوعاً ما وبقي كل واحد فيهم عنده جديد وداخل في قصة مختلفة .. وده في رأيي ح يحي الدراما شوية .. لأن أصل لو فضلنا ٩ مواسم بنحكي عن قصة واحد سيمب بيدور حولين واحدة توكسيك الناس ح تفطس مننا في النص
عجبني أرك ستيلا ده بكل تفاصيله وفكرني أكتر انا ليه ما باحبش شخصية تيد أو بالأحرى بأكره تصرفاته وقراراته الحمقاء .. بس هو للأمانة عمل حاجة وقال مقولة في الموسم ده خلتني أحترمته جداً لأني بقيت مؤمن بيها مؤخراً
أحياناً الصمت أو عدم قول أي شئ في العلاقات المشتبكة دي وعند الرحيل بيبقي أفضل حل .. لأن الكلام أحياناً بيبقي باب للشر ده غير أنه مش مفيد بالمرة
المجمل أنه موسم رائع كالعادة
تعليقات
إرسال تعليق