Bleach: Arrancar P4

Bleach: (Arrancar Arc)
P4, Epi 190-205 (No Fillers) “Finale”


بعد ما خلصت أحداث الفصل ده ذاكرتي بدون سابق إنذار كدة قعدت تستعيد أحداث فيلم "أفنجرز: الحرب الأبدية" .. الفيلم ده أكبر فيلم ملحمي في تاريخ مارفل حتي الأن ويمكن في تاريخ السوبرهيروز .. أكبر حتي من إيندجايم .. لأسباب كتير أهمها في رأيي أن الفيلم بدء كخمس خطوط .. خط ثانوس وخط أيرون مان وشلته ثم خط ثور وجارديانز ثم خط كابتن أمريكا وشلته ثم خط واكاندا .. ثم بشياكة وصياعة قدر ت يلضم الخطوط مع بعضها عشان واحدة واحدة لحد ما لحظة المعركة المشهد كان مقسوم نصين .. نص في الفضاء ونص في واكاندا علي الأرض .. وقدر يوازن بين الخطوط دي ويتنقل ما بينها بخفة وسلاسة خلت المشاهد متفاعل مع كل حدث ومتابع لتطورات كل خط بدون ما يفصل


الحتة في رؤيتي أنا فيها تأثر كبير من صناع مارفل بثقافة الشونين .. لأن تقريباً أكتر لون ترفيهي أستخدم الأسلوب ده في خلق حالة المعركة الكبري .. أن المشهد يبقي متقسم ما بين أكتر مكان وفي كل جانب بيحصل تطور ما بيأثر علي مسار الدراما وكلهم في النهاية بيصبوا في بوتقة واحدة وهي التطور السريع والقوي للأحداث المتناسب مع الطبيعة الملحمية للحدث .. الا وهو وصول الصراع ما بين الطرفين الأساسين في القصة لمرحلة التصادم الكبير اللي نتيجته ح تكون تلاشي طرف وإنتصار وبقاء أخر
طبعاً كالعادة دراجون بول هو كبيرهم الذي علمهم السحر وكان رائد في الحتة وأول مرة أستخدمها بالشكل المبلور ده كان في "أرك ناميك" وده أدي لأن الأرك يخرج بشكل ملحمي وقوي 


هنا مش الأرك ده بس بل الحدث كله مبني بالشكل ده .. في مهمة كبري وهي إنقاذ أوريهيمي والقضاء علي الأشرار وفي مجموعة من الأبطال أنطلقوا لإتمام العملية دي وفي مرحلة ما بتتشتت بيهم الطرق وكل طرف بيخوض معركة شكل ضد عدو شكل أثناء رحلته

الفصل اللي فاتت بينتهي بأن المرحلة الأول من مهمة أبطالنا بتكلل بالنجاح وفعلاً أيتشيجو بيقدر بينقذ أوريهيمي .. بس تكلفة ده كانت باهظة أوي .. فتقريباً كل أعضاء الفريق ما عدا إيتشيجو بقوا علي حافة الخطر وأتصابوا إصابات بالغة تعطل الباقي من المهمة .. طبعاً دي مشكلة كبيرة تقيع المهمة بالذات في مرحلتها التانية وهي العودة للديار .. لكن يا ريت الموقف يقف علي كدة .. لا ده الموضوع بيتطور لأن أطراف أقوي وهم "الإسبادا" بيدخلوا علي خط وده بيخلي المهمة قاتلة علي أبطالنا المنهكين واللي سقف قدراتهم لازال أقل من أنه يناطح مقاتلين أقوياء بهذا الشكل 


لذلك كان الحل الأكثر عقلانية واللي في رأيي بيتناسب أوي مع أسلوب "بليتش" بشكل عام هو التدخل المفاجئ من القادة وإنخراطهم في معارك طاحنة مع الإسبادا .. الحتة دي غير أنها أنقذت القصة من الوقوع في فخ الإستسهال والسذاجة فهي أدت للأرك ثقل كبير فالمعركة تحولت من مجرد عملية إنقاذ لحرب شعواء بين أقوي الأطراف في الصراع .. وأدت فرصة حلوة للدارما فشخصيات الإسبادا دي مش شخصيات شريرة مسطحة بل دي شخصيات لها أفكار وأبعاد ودوافع وفلسفة خاصة بيها

وهنا الصانع قدر يتحكم في الحدث بصياعة بدون مط ولا تنطيط مربك .. فهو قسم الإهتمام بين كل معركة والتانية بالتساوي وأدي مساحة حلوة للشخصيات عشان تعبر عن نفسها

الجزء ده من القصة جميل أوي بعد عن مط بداية الأخر ومكتر في الحتة اللي بأحبها أنا شخصياً وهي الأكشن .. يمكن وأنا بأتفرج هنا أستعد ذكريات المشاهد الأولي لبليتش وقدر أحدد بشكل كبير ليه أنا حبيت بليتش وليه بأشوفه من الأعمال التقيلة

مستمرون

تعليقات