Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba S2, P2

Demon Slayer
S2, Epi 18 “Finale”


وأنا بأشوف الحلقة الأخيرة من الموسم جت في ذهني فكرة كدة ملازماني من الموسم الأول مروراً بالفيلم .. وهي أن اللي كاتب المانجا دي حد ضرب غطس في قاع المجتمع وتاريخه المنسي وطلع منه حكاوي وقصص وأحداث حقيقة وصاغها في قالب فانتازي جميل للغاية


عوالم البغاء في اليابان دايماً كانت بيئة ثرية وخصبة لكل ما هو إجرامي وغير إنساني وشاذ .. وكانت علي الجانب الأخر كنز لا يفني للمتأملين والمبدعين والمحللين من كل الجوانب سواء الجمالية أو الإنسانية أو الإجتماعية ..  ناس زي ميزوجوتشي وأكيو جيسوجي وكاواباتا وميشيما وغيرهم طلعوا من قلبها حكاوي وقصص إنسانية للغاية وتحمل من الخصوبة الدرامية والفلسفة ما لا يتخيله حتي المتلقي والمتعاطي


كان حالة من الإرتياب كدة بالذات في شريحة أباء وأمهات النشئ من متابعي المسلسل حولين الأرك ده والموضوع والبيئة اللي بيتناولها وكونها ممكن تنتاول محتوي لا يتناسب مع ذويهم .. بس للأمانة المسلسل لعب اللعبة بصياعة كبيرة الحقيقة .. أحداث المسلسل دارت داخل المنطقة الحمراء ووسط بيوت البغاء وبيئة بنات الهوي لكن الحقيقة المسلسل مكنش فيه محتوي خارج خالص تقريباً .. هو تناول الحياة دي من الناحية الإجتماعية والإنسانية وبروز أوي الجانب المأساوي فيها وجسده كأن هذا التجمع وهذا المجتمع قدر قذر علي نار مستعرة من المأساة والويلات الإنسانية


بالنسبة لي كمتابع لكلاسيكيات السينما اليابانية يمكن المواضيع والقصص اللي تناولها الجزء ده مكنتش غريبة .. زي ما أشرت سابقاً السينما اليابانية وأبرزها تجربة ميزوجوتشي تناولت عالم البغاء كتير وتناولت جانبه المأساوي في العديد من أعمالها .. هنا كمان المسلسل بالغ شوية في المأساة وربطها بأحداثه وفلسفته


قتلة الشياطين فلسفته الأساسية قائمة علي الصراع من جانب ما بين الخير والشر ومن جانب أخر الدعوي للتعايش مع الأخر المختلف ومن جانب ثالث بيركز وبيتناول مدي ضعف البشر وصراعهم من أجل تجاوزهم وضعهم وضعفهم .. طبعاً ما أقدرش أفصل الفكرة التانية عن تريند "الصوابية السياسية" بالذات أنه تأثيره بقوة في المانجا اللي صدرت أخر 10 سنين بل والمسألة كانت مباشرة في بعض الأعمال زي اللي ظهرت فيها بعض العلاقات المثلية بالشكل الحديث المنتشر حالياً .. ما علينا يعني .. الفكرة أن فكرة تقبل الأخر والتعايش معاه بقت حاضرة بقوة في الأعمال الحديثة وبقي تبنيها واخد الشكل والفلسفة الغربية أكتر من الأشكال والتكونيات الثقافية القديمة اللي برزت وظهرت في أعمال سابقة في مطلع الألفية زي ناروتو كمثال


نرجع لمرجوعنا ... المسلسل لما تناول مجتمع بنات الهوي زي ما قولنا تناولها من جانب إنساني مأساوي .. بشر في غاية الضعف الأقدار رمتهم في السكة الموحشة دي .. لكنه بنظرته اللي بتحض علي التعايش نظرلهم بعين الشفقة والرحمة وتقبلهم كبشر ألقت بهم الظروف إلي هذا المصير .. من ناحية تانية لما جينا للشياطين وقصة الشرير الأساسي في الجزء ده تعامل معاه أيضاً بشكل إنساني لأنه كان ضحية للنبذ والظروف الصعبة .. حتي هو عقد مقارنة كدة ذكية ولعب لعبة حداثية شوية بأنه حط الشياطن ده وأخته علي أنهم المصير البديل أو المقابل لمصير البطل تانجيرو وأخته نيزكو لو كانوا أختار أي طريق سوي طريق الخير والتعايش والصراع من أجل تجاوز ضعفهم وظروفهم ومحاول السعي للأفضل .. كانت لعبة صايعة أوي الصراحة وعجبتني


الموسم ده كيفني أوي الصراحة .. رسومات أيه وتحريك أيه وشخصيات أيه وتطور شخصيات وأحداث أيه .. في رأيي أقوي بمراحل من الموسم الأول ومركز أكتر في صراعه ومعركته أكتر منه ونتائجه مهمة للغاية مش بس لأحداث المسلسل بل لشعبية المسلسل نفسه ومستواه الفني

وفي إنتظار الموسم القادم

تعليقات